Zelfrijdende auto’s veranderen de functie van een parkeerplaats

Als een auto zelfstandig kan rijden komt hij je ophalen als je hem nodig hebt en levert hij je voor de deur af als je terugkomt. De auto kan dan zelfstandig terug naar een parkeerplaats om zich op te laden. Waarom zou je er dan nog zelf een voor de deur willen hebben, die daar negentig procent van de tijd stil staat?

Van de organisatie

Studenten van Landstede en Windeheim zijn op uitnodiging van de provincie Overijssel de uitdaging aangegaan de parkeerplaats van de toekomst uit te vinden. Ze trapten in de week van de Circulaire Economie februari samen met bedrijfsleven, gemeente Zwolle en Provincie Overijssel af met een brainstorm over de mobiliteit van de toekomst tijdens de pressure cooker ‘De Mobiliteit van de Toekomst’.

Flexibiliteit
Waarom moet elk huishouden een of meerdere auto’s hebben? Waarom wordt een kantoor alleen door een bedrijf gebruikt? Waarom wordt een school alleen als school gebruikt en een parkeergarage alleen om je auto te parkeren? Daarmee staan deze gebouwen een groot deel van de dag leeg. Auto’s worden gemiddeld minder dan een uur per dag gebruikt. Dat betekent dat ze 95% van de tijd stil staan. In de week van de circulaire economie wilden organisator SMARTCirculair en opdrachtgever de Provincie Overijssel in een ‘snelkookpan-concept’ laten nadenken over de mobiliteit van de toekomst.

Functioneler
Een van de inzichten is dat openbare ruimten, parkeergarages en gebouwen in de toekomst veel functioneler kunnen worden ingericht. Zeker als zelfrijdende auto’s en busjes gaan doorbreken in Nederland. Nu al zijn er talloze nieuwe mobiliteitsoplossingen zoals elektrische fietsen, scooters, steppen en drones die de pakketjes af kunnen leveren. Hebben we in de toekomst nog zoveel parkeerruimte nodig?

Studenten en bedrijven zijn van mening dat de klassieke parkeergarage zoals we die nu kennen in de toekomst nog maar weinig gebruikt zal worden en veel flexibeler ontworpen zou moeten worden. Deelvervoer, hubs aan de rand van de stad, shuttles die je de laatste kilometer voor de deur afleveren. Alles is denkbaar. En het voordeel is dat de stad enorm ontlast wordt. Parkeergarages kunnen in de toekomst ook ingezet worden als ruimte voor een sportschool, evenementen, afhaalpunt voor pakketjes en meer. Wat krijgen we dan een heerlijke, gezonde, groene stad.

Energie
De elektrische en waterstofauto’s, scooters, motoren en busjes hebben energie nodig. Die energie kan opgewekt worden in de eigen regio. Draadloos opladen zoals er nu al VDL-stad- en streekbussen automatisch geladen worden is ook denkbaar voor auto’s, motoren, scooters en busjes. Onder andere omdat ze automatisch zullen kunnen laden tijdens het rijden door ‘laad’platen in de weg en ze laden zichzelf op omdat ze voorzien zijn van zonnecellen.

Studenten denken zelfs dat auto’s in de toekomst uit zichzelf op zoek gaan naar een oplaadpunt. Een parkeergarage waar de provincie mee wil uitbreiden, is dan een prima plek waar zelfrijdende auto’s hun batterij in de nacht kunnen komen opladen en gelijk schoon gemaakt kunnen worden. En stel je voor dat inwoners van de wijk en medewerkers van de provincie zich dagelijks fysiek opladen in de sportschool. Dan kan de energie die daarbij opgewekt wordt, gebruikt worden voor de laadpunten maar ook om het licht te laten branden.

Ideale situatie
Moeten we allemaal dagelijks naar school of werk reizen of kunnen we ook leren, vergaderen en samenwerken met behulp van virtual reality? Studenten denken dat het veel efficienter kan. Ze vinden het van belang dat opdrachtgevers hun medewerkers in de directe omgeving zoeken, zorgen voor woonruimte en mobiliteitsfaciliteiten voor hun medewerkers beschikbaar stellen.

Bovendien verwachten de studenten dat de toenemende druk op de grote steden in de randstad ervoor gaat zorgen dat er veel randstedelingen naar het oosten zullen verhuizen. Ze verwachten dat Zwolle zal groeien en een mobiliteitshub voor het Noord-Oosten van Nederland wordt. Dan heb je ook een meer flexibele inrichting van gebouwen en vervoer nodig.

Gezonde stad
In de toekomst willen mensen zelf via een app kunnen bepalen hoe ze willen reizen. Afhankelijk van afstand, weersomstandigheden en dagprogramma kan de persoon kiezen voor fiets, scooter, ov of een deelauto, al dan niet zelfrijdend.

Door te kiezen voor transporthubs rondom de stad worden de vervoersbewegingen in de stad veel minder en het leefklimaat in de stad dus gezonder. Duizenden parkeerplaatsen minder betekent meer ruimte voor groen in de stad, meer speelruimte voor kinderen en een veilige gezonde leefomgeving. Is dit toekomst? Voor de studenten is de transitie naar deelauto’s, zelfrijdende motoren en je vervoer regelen met een app het nieuwe normaal. Voor lange afstanden kun je denken aan de hyperloop, een concept voor een vacuümtrein die snelheden tot 1000 km per uur kan halen. Toekomstmuziek? Het eerste concept wordt in een drie kilometer lange buis in Groningen getest.

SMARTCirculair
De pressure cooker ‘de mobiliteit van de toekomst’ was startbijeenkomst voor het studententeam van het Landstede College dat de ontwerpopdracht van ‘de parkeergarage van de toekomst’ uitvoert voor de provincie Overijssel. De input van de pressure cooker is een belangrijk startpunt voor het ontwerp dat ze in mei zullen presenteren aan de provincie. Op 17 juni staan zij met het ontwerp in de finale van de landelijke ontwerpwedstrijd SMARTCirculair en bepaalt een juryteam onder leiding van Ruud Koornstra wie er met de hoofdprijs van vijfduizend euro naar huis gaat.

Voeg reactie toe

Klik hier om een reactie achter te laten