Reizen met het OV in een rolstoel. Hoe dan?!

“Ook als je een beperking hebt, moet je gewoon met het openbaar vervoer kunnen”, vindt Sanne Dasselaar. Vanwege haar rolstoel kan ze echter niet op station Raalte instappen. In Zwolle of Deventer wel, dus moet ze daar maar eerst naar toe, vindt de NS.

Door Marian Kodden

Heel vreemd is het standpunt van Sanne Dasselaar overigens niet. In het VN-verdrag van 2006 voor de rechten van personen met een beperking staat het ook: Iedereen moet mee kunnen doen in een inclusieve maatschappij. En Sanne wil dat. Dat blijkt ook wel uit haar Facebookpagina ‘karrenmaar’.

Vanaf 2013 probeert Sanne Dasselaar al om het NS station in Raalte geschikt te krijgen voor mensen die slecht ter been zijn en voor mensen die afhankelijk zijn van een rolstoelen. “Dat ik gewoon met de trein kan reizen en niet eerst met een taxi naar Deventer of Zwolle moet. Volgens de NS zou station Raalte te klein zou zijn voor een loopplank. Als er in een straal van 30 kilometer een groter station is, waar dit materiaal wel aanwezig is, dan passen ze het station niet aan.”

Voor Sanne betekent dat extra reistijd, extra kosten en vooral ook extra stress.

Sanne startte in 2013, samen met Carmen van Dartel en andere medestudenten de actie ‘help de rolstoelgebruikers de trein in’. De actie kwam in allerlei nieuwsbladen, tv-programma’s, de gemeente en ProRail werden aangeschreven, politieke partijen bemoeiden zich er mee en er werd een petitie opgestart. In december werd deze petitie met ruim 1350 handtekeningen aangeboden in de Tweede Kamer en de staatssecretaris en de minister werden hierover aangesproken. Kortom: er was veel belangstelling en betrokkenheid en jawel, vanaf december 2014 kon er gebruik worden gemaakt van een zogenaamde brug. “Je moest dan wel eerst de NS bellen en een dag en tijd afspreken en de mensen van de TCR hielpen dan met in- en uitstappen. Maar in 2017 nam Keolis het treinvervoer over van de NS en weg was de brug. Ik moet maar naar Zwolle of Deventer en daar instappen…”

Nu heeft Sanne een brug nodig. Maar je komt in Raalte de trein ook met een ‘gewone’ rolstoel niet meer in sinds Keolis het vervoer op die lijn regelt. En met het rollator is dat ook nog niet zo maar gedaan. “Keolis vindt dat je zelfstandig in- en uit moet kunnen stappen. Ze hebben een uitschuifbare plaat bij de deuren, die moet mooi aansluiten op de perronrand zodat je zo binnen kunt rollen. Maar… helaas kan dat in Raalte niet. Er is een hoogteverschil tussen perron en die plaat zodat je een stukje naar beneden schiet met je rolstoel of rollator. Dus kun je alsnog niet zelf de trein in.”

Sanne is daarover in gesprek met Keolis. Hoewel, in gesprek, heel makkelijk loopt de communicatie niet. “In mei 2018 heb ik ze aangeschreven over het probleem, Keolis heeft toen contact opgenomen met ProRail. Die kenden het probleem, waren er mee bezig en Raalte had een hoge prioriteit. In de loop van 2019 zouden ze het probleem verholpen hebben. Eind vorig jaar zijn we met de Gehandicapten Advies Raad wezen kijken maar tot onze grote verbazing was er alleen maar een rij nieuwe tegels aangelegd aan één kant van het perron. Verder niets!”

En daarna is er feitelijk niets meer aangepast. “Ik heb wel voortdurend contact hierover. Maar bij ProRail krijg ik steeds andere personen aan de lijn die ik alles van voor af aan iedere keer weer moet uitleggen en dan bellen ze vervolgens niet terug. En nu pakken ze de telefoon helemaal niet meer op ‘omdat in verband met de coranacrisis de mensen thuiswerken…
Er is een mail binnengekomen dat ‘het in behandeling is genomen’.”

En nu? Afwachten. De openbaarheid maar weer zoeken. “En als ik met de trein wil, voorlopig eerst dus maar met de taxi naar Deventer.”

Voeg reactie toe

Klik hier om een reactie achter te laten