GroenLinks Olst-Wijhe kan wel leven met verkeersoverlast op de dijk bij Welsum

GroenLinks Olst-Wijhe kan wel leven met de antwoorden van het college op vragen die de partij stelde over verkeersoverlast op de dijk bij Welsum. “De tegenstelling waarover het in wezen gaat is die van economie versus woongenot en volksgezondheid. Dat is het vergelijken van appels en peren en daar kom je nooit helemaal uit. Maar een zwart-wit mening is te simpel” zegt Ferdi Hummelink van GroenLinks.
Het college begrijpt de overlast, zeggen B&W in antwoord op Hummelinks vragen, maar de dijk dicht doen voor motoren zou de horeca teveel kosten: “De dijk sluiten voor motoren heeft niet onze voorkeur vanwege het economisch belang van aanliggende horecagelegenheden alsmede het belang voor de overzetveren’. En ook ‘geluidsoverlast door motoren is een subjectieve beleving.’
GroenLinks laat het daarbij: “We willen deze discussie niet helemaal opnieuw gaan voeren. Onze indruk is dat de gemeente het onderwerp serieus heeft aan willen pakken en er met degene die de overlast ervaren, met als spreekbuis PB Welsum, de eerste maatregelen zijn genomen. En dat het PB Welsum, om met woorden van het college te spreken “in de nog bestaande overlast berust”.
Maar dat neemt niet weg dat de overlast op sommige plekken nog steeds substantieel is en zeer hinderend, dat zullen veel bewoners aan de dijk bevestigen.”
GroenLinks had een vergelijk gemaakt met Lopik, waar de gemeente de dijk wel afgesloten heeft. “Het afsluiten van de IJsseldijk vinden wij op basis van wat we nu weten een brug te ver. De situatie hier is echt een stuk anders dan bij de dijk bij Lopik waar een afsluiting voor motoren er uiteindelijk wel is gekomen. De oplossing moet gezocht worden in verkeerstechnische maatregelen, handhaving en voorlichting. Deze zijn deels al toegepast, zoals drempels, versmallingen, snelheidscontroles, spandoeken met verzoek om rustig te rijden. Maar zouden misschien wel een stuk uitgebreider kunnen. We zijn nu informatie aan het verzamelen of aanvullende maatregelen zinvol en haalbaar zijn. Wij willen hier dus nog niet in berusten.”

Voeg reactie toe

Klik hier om een reactie achter te laten