De Europese Unie heeft unaniem bepaald dat 25% van de landbouw in de Unie in 2030 biologisch moet zijn. “Als we dat willen halen, moet er wel een omslag komen in denken: van prijs naar kwaliteit”, stelt biologisch boer Jan Overesch.
Wurgend inkoopkartel
Vijf grote supermarkt-organisaties (Jumbo, AH, Aldi, Lidl en Superunie (waaronder de Coop, Plus, Spar en Boni) maken nu uit wat 65.000 boeren en tuinders voor hun product ontvangen. Die kijken alleen maar naar de prijs. Er moeten andere verdienmodellen komen voor de boer, zodat er gewerkt wordt aan de kwaliteit van het eten. Alleen dan kan de landbouw overstappen op biologische productie.
Visie minister
Minister Carola Schouten: “Het doel van 25% biologische landbouw in 2030 wordt door een aantal EU-lidstaten als erg ambitieus ervaren. Europese landbouwministers zeggen het belangrijk te vinden om rekening te houden met de verschillende startposities en dat innovatie en onderzoek van groot belang zijn in de transitie naar meer biologische landbouw.” Nederland heeft toch ingestemd met het doel te komen tot die 25% biologische landbouw, “vanwege de rol die biologische landbouw kan spelen in de transitie naar een duurzaam voedselsysteem. Nederland heeft hierbij aangegeven een nationale strategie voor biologische productie en consumptie op te zullen stellen. Ook heeft Nederland gewezen op de positieve bijdrage van andere vormen van duurzame landbouw, zoals natuur inclusieve en kringlooplandbouw.”
Verdienmodellen
Als je een duurzaam voedselsysteem wil, is de rol van de consument heel belangrijk. Hier zal veel energie in moeten worden gestoken. Zorgvuldig produceren vraagt om nieuwe verdienmodellen. Produceren met aandacht voor dierwelzijn, natuur en landschap sluit aan bij het beeld dat de samenleving van een duurzame voedselproductie heeft, maar leidt vaak tot een iets hogere kostprijs. Daar zal draagvlak voor moeten worden gecreëerd.
Het is vreemd dat de grote inkooporganisaties van supermarkten bepalen wat 65.000 boeren en tuinders voor hun product ontvangen. We moeten buiten die organisaties om nieuwe verdienmodellen en afzetkanalen opzetten, met betere prijzen voor de boer, waarmee die de meerkosten van duurzaam produceren en vermarkten kan terugverdienen!