Kees Huls: Verpletterende overheid, ontsporende democratie

Interessant? Deel het artikel

TweedeKamer

De toeslagenaffaire heeft weer eens aan het licht gebracht dat er bijzonder veel mis aan het gaan is in onze samenleving. Dit door het steeds verder ingrijpen in de democratische verworvenheden en een drang naar onpersoonlijke centralisatie en het financieel uitknijpen door de nationale regering, Niet alleen van de inwoners, maar ook van lagere overheden als provincies en gemeenten, die taken toebedeeld krijgen (op zich heel goed) maar niet de daarbij behorende financiering. Verder neemt het “Randstaddenken” steeds verder toe waardoor de andere provincies heel veel tekort gedaan wordt. Het meest schrijnende voorbeeld is de provincie Groningen. Tientallen jaren met het aardgas een van de belangrijkste pijlers van onze economie, maar altijd de armste provincie van Nederland gebleven. Nu deze activiteiten ook nog eens hele nare gevolgen hebben met de aardbevingsschade laat Den Haag ze weer schandalig in de kou staan. Wat onze provincie betreft kennen we allemaal het gesjacher over de N35, N36 en N50, maar ook de verdubbeling spoorlijn Zwolle- Enschede, het trage oppakken van fietssnelwegen. En bij het weinige wat er wel gebeurt ook nog eens buiten alle proporties onverschuldigd gefinancierd door de provincie en gemeenten.

Door Kees Huls

Ontstaan van de democratie
Vroeger leefden de mensen in dorpen, meestal met een landheer die ver van hen afstond en regelden de dorpelingen alle belangrijke zaken onder elkaar waardoor dat hele sociale gemeenschappen waren. Later ontstonden er steden, die door hun groter aantal inwoners om meer regels vroegen, waardoor er keuren (wetten) ontstonden en ambtenaren zoals schout en schepenen. Door het gestadig groeien van de bevolking (In 1914 hadden we nog maar 1/3 van het aantal inwoners nu) ontstond er steeds meer afstand tussen de verschillende bevolkingsgroepen en daardoor de behoefte aan meer wetten, ambtenaren en regelingen. Waar vroeger sociale zaken meestal door kerken enz. verzorgd werden veranderde dit door de ontkerkelijking in een behoefte om dit vanuit de overheid te gaan regelen. Hierdoor werd het bestuur steeds gecompliceerder en vroeg meer gespecialiseerde mensen wat weer leidde tot fusies van gemeenten.

Verdere centralisatie
De basis van de democratie wordt bepaald door de inwoners. Zij hebben vroeger bepaald dat zij gespecialiseerde taken in handen gaven van de ambtenarij en de politiek maar zouden nog steeds de individuen moeten zijn waar het om draait. Dit wordt nog altijd duidelijk in de Engelse term voor ambtenaren: Civil Servants (Dienaars van de burgers). Onder het mom van het veel misbruikte woord “efficiency” werden veel werkzaamheden bij de lagere overheden weggehaald en geconcentreerd in molochs als ondermeer de Belastingdienst, UWV, CJIB, CAK en Rechtbanken. Grote organisaties met heel veel managementlagen, die zich vaak meer zorgen maken over welke leaseauto ze moeten aanschaffen dan om de probleempjes van burger X. Echte communicatie met mensen die weten waar iets over gaat is bijna niet meer mogelijk, alleen nog sufgetrainde telefonisten die wat complexere vragen absoluut niet aankunnen. Ook helemaal geen voeling meer met lokale omstandigheden. De Bulgarenfraude, waarbij soms 60 mensen op 1 adres stonden ingeschreven, zou echt niet mogelijk zijn geweest, wanneer dit lokaal afgehandeld zou worden. Kortom, we moeten weer terug naar belastingkantoren, alle uitkeringen via de gemeente, plaatselijke arbeidsbureaus enz. Dit zal veel efficiënter blijken omdat de kans op fraudes enz. minder groot is en, het allerbelangrijkst, de mens weer centraal staat. Dit uiteraard wel met fatsoenlijke en voldoende financiering.

Financiering lagere overheden
In tegenstelling tot de ons omringende landen hebben provincies en gemeenten slechts marginale directe belastinginkomsten. Denk hier bij aan een deeltje van de motorrijtuigenbelasting, toeristenbelasting, precariorechten (terrassen en reclames) marktgeld en OZB belasting. Het overgrote deel van de financiering vindt plaats door het rijk zonder dat de ontvangende partijen daar noemenswaardige invloed op hebben, waarbij telkens weer blijkt dat van een evenredige toedeling in de “wingewesten” vaak geen sprake is. Dit moet omgedraaid worden: Alleen nog belastingen naar het rijk voor activiteiten van nationaal belang zoals buiten-Europese zaken en defensie. De rest naar provincies en gemeenten.

Europa
Na de tweede wereldoorlog verloren de meeste Europese staten hun koloniale gebieden en de woekerwinsten daaruit, waardoor ze opeens geen wereldmacht meer waren. Ze vonden het toen noodzakelijk om samen te gaan werken om een front te kunnen vormen tegenover de toen belangrijkste wereldmacht, de Verenigde Staten. Via de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal in de vijftiger jaren groeide dit uit via de EEG uit naar de EU. Om sterk te blijven op de wereldmarkt moet deze samenwerking nog verder uitgebreid worden, waarbij Europa zich alleen met kaderwetgeving zou moeten bezighouden. Dit om gelijke voorwaarden te scheppen voor de hele Unie. De verdere uitvoering van deze wetgeving moet individueel plaatsvinden waarbij ik regio’s belangrijker vind dan staten. Voor ons in Overijssel zijn Nedersaksen en Noordrijn Westfalen in Duitsland economisch en maatschappelijk veel belangrijker dan Noord Holland of Zeeland. Ook lost een Europa van regio’s veel bestaande fricties op, denk aan Catalonië in Spanje, Baskenland in Spanje en Frankrijk, Bretagne in Frankrijk, Wallonië en Vlaanderen in België, maar ook Schotland in het VK. Met name financiële, economische en belastingwetgeving moet strikt vanuit Europa geregeld worden, waarbij alle achterdeurtjes voor personen en bedrijven gedicht worden. Geen bijzondere trucs meer mogelijk in Monaco, Andorra enz. maar ook In Amsterdam. Wij burgers krijgen vaak de indruk dat landen als Italië meer krijgen dan wij maar vergeten dan dat heel veel grote bedrijven zoals ondermeer Fiat- Crysler, Pirelli en Benetton officieel gevestigd zijn in een brievenbus in Amsterdam Zuidoost en hier (een beetje) belasting betalen in plaats van in Italië. Solidariteit gewenst! Deze Europese wetgeving moet alleen kaderstellend zijn om gelijke voorwaarden in alle regio’s te creëren met regio’s die veel meer vrijheid krijgen in hun inkomsten en bestedingen van fondsen.

Rechtspraak
Hoe meer wetten er komen, hoe belangrijker eerlijke wetten en een goede toegang tot het rechtssysteem noodzakelijk zijn. Ook hier heeft de “inflatie” verontrustend toegeslagen en komt de individuele burger steeds meer in de kou te staan. Hierop kom ik deze week terug in een apart artikel.

De hoogste prioriteit voor de politiek en de ambtenarij om de burger, hun “werkgever” immers, weer centraal te stellen en aanspreekbaar te zijn.

 

Word supporter van HierinSalland

HierinSalland is voor, maar ook van Salland. Word supporters en ondersteun ons. Door mee te doen of met een kleine bijdrage.

Interessant? Deel het artikel

Meer over

Blijf op de hoogte

Abonneer je op een of meerdere van onze nieuwsbrieven en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Om de twee weken verloten we onder de abonnees om en om een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch en de biologische Supermarkt in het Bos van Kleinlangevelsloo, beiden in Raalte. Bekijk de spelregels.

1 gedachte over “Kees Huls: Verpletterende overheid, ontsporende democratie”

  1. Pingback: Nieuwe bestuurscultuur komt niet van de politiek maar van ambtenaren. Dus er verandert niets helaas - Hier in Salland

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blijf op de hoogte

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Iedere maand verloten we onder de abonnees een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch in Raalte. Bekijk de spelregels.