Karrenspoor N35 al 160 jaar een probleem, en nog langer…

Het karrenspoor tussen Zwolle en Enschede ligt er 160 jaar. Dat is al heel lang. En het klopt eigenlijk ook nog niet, zegt Kees Huls, die eens in de geschiedenis van de weg gedoken is, omdat hij ook daar een argument ziet de weg te verbeteren. Op te waarderen van karrenspoor naar een goed begaanbare weg.

Door Kees Huls

Eigenlijk is 160 jaar nog te kort door de bocht! Al rond 1840 besloot de overheid uit economische- en veiligheidsoverwegingen een verharde “Straatweg Zwolle- Twente” aan te leggen ter vervanging van de onverharde wegen die tot dan het verkeer met karren, koetsen en Hessenwagens moesten afwerken. In 1927 werd een vooruitstrevend rijkswegenplan uitgewerkt dat het hele land omvatte om het langzaam groeiende auto- en vrachtwagenverkeer te bevorderen. Hier werd gesproken over “autostrades” omdat in Italië toen aan de eerste snelwegen gewerkt werd. Hierop is de N35 duidelijk te zien als hoofdweg van nationaal belang. Bij minder belang zou het immers  een provinciale weg geworden zijn. In 1938 werd dit plan nog eens aangescherpt.

Lees verder onder de afbeelding

Links het plan van 1927, rechts het aangepaste plan van 1938

Opvallend is, dat vrijwel alle hierop aangegeven rijkswegen autosnelweg zijn geworden, de A/N35 alleen van Enschede tot Wierden. De uitvoering van dit ambitieuze plan werd helaas ernstig vertraagd doordat een besnorde heer van Oostenrijkse afkomst, doch wonend in ons buurland, roet in het eten gooide, waardoor een grote achterstand ontstond.

Het is teleurstellend te zien wat het Rijk in die 160 jaar aan de weg heeft verbeterd aan het voor onze gemeente belangrijke nog te verbeteren traject Wijthmen- Nijverdal: In 1984 werd de rondweg Heino aangelegd en in 2015 werd de Salland- Twentetunnel geopend om het doorgaand verkeer uit de dorpskern Nijverdal te weren. (Hoewel een rijksproject, werd dit voor het overgrote deel door de provincie Overijssel gefinancierd). Verder bleef het bij het plaatsen van verkeerslichten e.d. Zelfs de enige 50 km rijksweg in Nederland door Mariënheem is in principe al 160 jaar hetzelfde!

Bitter weinig wanneer je in aanmerking neemt dat er in 1850 hooguit 500 wagens per dag gebruik maakten van de N35, met veel minder hoge snelheden en vandaag de dag 20.000.

We hebben hier met twee problemen te maken:

  1. Salland ligt verder van Den Haag dan Den Haag van Salland: Door veel te weinig politieke invloed op landelijk niveau worden de noordoostelijke provincies aantoonbaar achtergesteld in de investeringen in Rijksinfrastructuur, dus ook spoorwegen etc., ook wanneer we de kleinere inwoneraantallen daarbij betrekken. Concreet betekent dit dat wanneer we een vergelijking maken met de provincie Utrecht in de periode 2005- 2015 in onze provincie € 87 per inwoner aan Rijksinfra besteed werd, in Utrecht € 1.151, dat de co- financiering door provincie en gemeenten hierin 76% bedroeg, in Utrecht 10%. Bij de besteding van de opbrengsten uit de Motorrijtuigenbelasting in de Rijksinfra een zelfde treurig beeld: Overijssel 4,05%, Utrecht 49,48% (Excl. provinciale opcenten en vrachtwagens/ bussen) Anders gezegd: Wanneer Overijssel in genoemde jaren op dezelfde wijze behandeld zou zijn als Utrecht, zou er € 1,2 miljard meer te besteden zijn geweest.
  2. De landelijke politiek heeft nog maar weinig toekomstvisie: Dit wordt veroorzaakt door regeringsperiodes van slechts 4 jaar met steeds wisselende coalitiepartners, waardoor geen enkele partij het aandurft om een echte toekomstvisie te formuleren. Het is meer een mentaliteit van “op de winkel passen” en als zich een probleem voordoet wordt geprobeerd dat met stoom en kokend water op te lossen, waarbij de afstand tot Den Haag ook nog een rol speelt. Het is toch waanzin dat er zo weinig aan de N35 gebeurd is, ondanks de bovengenoemde stijgingen in voertuigaantallen en snelheden. Een goed pendelverkeer over de weg en via OV is een economische noodzaak en veiligheids- en milieuaspecten zijn zeker zo belangrijk. De stijging van dit verkeer is deels te wijten aan overheidsbeleid op het gebied van bemoeilijken van bouwen in kleinere plaatsen en het centraliseren van overheidsdiensten, onderwijsinstellingen en ziekenhuizen in de grote plaatsen.

Het is de hoogste tijd voor een serieuze toekomstvisie. Bestaande rijks- en provinciale wegen moeten omgevormd worden tot een rompnet met gescheiden rijbanen, ongelijkvloerse kruisingen en overwegen en met fietssnelwegen. Via deze wegen moet het mogelijk zijn elke plaats binnen 15 km te bereiken. Hierdoor zal ook veel sluipverkeer op kleinere wegen voorkomen worden. Alle overige wegen kunnen dan 60 km/h worden, met prioriteit voor langzaam verkeer. Tweebaans 80 km wegen zonder middengeleiding moeten afgeschaft worden omdat deze de aller gevaarlijkste zijn en 100 km tweebaanswegen zonder middenbeveiliging zijn eigenlijk verkapte moordaanslagen door de snelheidsbeperking voor vrachtverkeer, waardoor personenwagens gaan inhalen, ook wanneer dat niet mag.

Kom op Cora, aan het werk en gasgeven! Door de veel te lange verwaarlozing van de Rijksinfra in de “wingewesten” zijn er voldoende argumenten om projecten in noordoost Nederland juist voorrang te geven op andere projecten in de MIRT!

Tags

Voeg reactie toe

Klik hier om een reactie achter te laten