Harrie Kiekebosch: Zoek andere oplossingen voor de N35

De raden van gemeentes langs de N35 willen allemaal fors investeren in de N35, daarmee denken ze de files op de weg tegen te gaan. Miljoenen euro’s zijn al heel normalen bedragen geworden. Maar hoe goed zijn de argumenten? En zijn ze toekomstbestendig?

Door Harrie Kiekebosch

Als je niet naar de toekomst kijkt maar naar het nu, dan is het eerste argument dat van tafel moet de gedachte dat meer asfalt de files verhelpt. Dat lijkt wel heel logisch, dat bredere wegen files oplossen, maar feit is dat minder drukke wegen meer verkeer aantrekken. Iedere keer wordt overal bewezen dat bredere wegen meer verkeer aantrekt en uiteindelijk zelfs tot meer opstoppingen leidt. Als ik Raalte-Enschede makkelijk met de auto kan doen, gebruik ik die auto immers ook makkelijker als ik op zaterdagmorgen met de kinderen naar het sportpark ga.

Het is niet persé logica dat een gemiddeld raadslid daar verstand van heeft. ‘Het gezonde verstand’, of erger nog ‘logisch boerenverstand’ veegt èchte argumenten met gemak van tafel.

Wat in het huidige denken ook vreemd is, is dat we blijkbaar miljoenen moeten investeren voor mensen die allemaal alleen in hun autootje willen zitten. Als iedereen gaat samen rijden is het probleem helemaal van de baan. Carpoolplek goed inrichten, fietsverhuur er aan koppelen (net als OV) en klaar is kees. Hoeft niet, mag wel. Doe je het niet, sta je in de file, doe je het wel, rij je lekker vlot door. Je hebt maar vijftien procent verkeersreductie nodig om het probleem te tackelen.

Toekomst
Als je wel naar de toekomst kijkt, een toekomst die eigenlijk al heden had moeten zijn, is dat auto’s heel anders gaan rijden. Over tien jaar is alles elektrisch en stuurt de auto zelfstandig een flink stukje mee. Met die kennis in het vooruitzicht is het doodzonde nu te investeren in asfalt. Vermoedelijk kun je de weg van nu straks veel intensiever gebruiken. Routes van alternatieve wegen krijgen ook andere mogelijkheden omdat er geen uitstoot meer is.

Nog meer mogelijkheden:
– Leg heel goede fietspaden aan, of beter: maak reclame voor de heel goede fietspaden die er nu al zijn. Met bijvoorbeeld de speed pedalic, een elektrische fiets als een brommer, kun je nogal wat goedkoper van A naar B komen. Wist je dat een middenklas auto 500 euro per maand kost een tweede autootje toch zeker ook 300 euro per maand? Dan is zo’n snelle iets en een goed regenpak een stuk goedkoper!
– maak de treinen langer. Bestel extra coupés. (Is dat al gebeurd?)
– geef overstappers van auto naar openbaar vervoer een jaar lang gratis reizen.
– ontwikkel goede apps zodat carpoolen een stuk makkelijker wordt, maar ook zodat je weet waar er in de trein nog zitplek is.

Als je echt de druk op de weg wil laten afnemen, zodat transport van goederen niet in de file staat, hou dan vooral op met nadenken over extra asfalt.

1 reactie

Klik hier om een reactie achter te laten

  • De files op de N35 staan er zeer zeker alleen maar in de spits, vooral ’s midddags.
    Oorzaak dus : uitsluitend en alleen woon-werk-verkeer.

    Helemaal met Harrie eens, en dat klinkt misschien gek voor een fervente auto-rijd-liefhebber.
    En wat de alternatieven betreft: ik geloof niet zo in beter en meer openbaar vervoer, of de fiets-alternatieven.
    Maar zeer zeker wel in de mogelijkheden van carpoolen.
    Wanneer ik- als buurtbus-chauffeur van Heeten naar Deventer- zie welk een sliert auto’s in een uurtje naar en van Deventer rijdt, met in 95 % van de gevallen slechts 1 persoon erin, dan is er met wat inventiviteit, goede wil en inschikkelijkheid veel milieu- , tijd- en geldwinst te halen.

    En wanneer dat voor een stukje als Heeten- Deventer geldt, dan ook voor de N348, de N 35, en nog veel meer provinciale en ontsluitingswegen door het hele land. En misschien ook wel voor de autosnelwegen…