Hans van Zwolle: Hardrijden doen we samen!

Eigen foto

Hardrijders zijn vooral irritant en asociaal als ze in hun auto zitten. Zodra ze uitstappen blijken het heel vaak aardige mensen die onbedoeld hard hebben gereden. Je hebt ze ook in alle soorten; jongelui met halve maand een rijbewijs en oude mensen die al een halve eeuw hun rijbewijs hebben. Je eigen buren of de toerist die toevallig door je wijk toert.

Door Hans van Zwolle

Cijfers

Ook Herxen, een buurtschap met vierhonderdvierenzestig inwoners, heeft last van hardrijders. Met de aanwonenden van de betreffende weg waar hard gereden wordt zijn we drie jaar bezig geweest om de gemeente te overtuigen om iets te ondernemen. Eerst is er een onderzoek gedaan hoe hard er gereden werd. Dat bleek gemiddeld 45 km per uur op een weg waar 30 km per uur gereden mag worden. De gemeente liet weten dat dit een goede score is. Het is heel normaal dat er gemiddeld 15 km per uur te hard gereden wordt. Dus ze wilden het hier ook bij laten, een DSI stond er al dus meer wil de gemeente niet doen. Voor de aanwonenden was dat onacceptabel. Ondertussen hadden de aanwonenden al verschillende pogingen gedaan de snelheid omlaag te brengen: hardrijders met een gebaar er op attent maken, kinderen tekeningen op de weg laten maken, kinderfietsjes aan de weg zetten en sticker met 30 km per uur op de vuilcontainers. Alles hielp altijd een beetje maar ook vooral tijdelijk. Naast deze maatregelen werd ook nagedacht wie de hardrijders nu zijn. Daar kwam een mooie lijst uit met: Landbouwverkeer, wielrenners, toerende motorrijders en als grootste groep bestemmingsverkeer. Later blijkt dat het landbouwverkeer een zeer kleine groep is in een specifieke tijd van het jaar. Namelijk tijdens de maisoogst als de loonwerkers van zonsopgang tot zonsondergang af en aan rijden.

Voorstel na voorstel

Ondertussen hebben de omwonenden voorstel na voorstel gedaan aan een deskundige van de gemeente: strepen op de weg, een fietsstrook, drempels, een slalom, een middenberm enz. De deskundige van de gemeente legde uit dat dit allemaal niet past omdat de weg te smal (3,6 meter) is voor deze maatregelen. Ook onze andere creatieve ideeën kunnen niet uitgevoerd worden omdat de gemeente het beleid heeft om de adviezen van CROW te volgen. (Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond-, Water- en Wegenbouw en de Verkeerstechniek) Uit ons contact met de CROW blijkt zij helemaal geen adviezen hebben voor wegen smaller dan 4 meter. Hun antwoord hield in dat ze hier geen goede oplossing voor hebben maar zich wel bewust zijn van het probleem en graag van ons zouden willen horen welke creatieve ideeën wij hebben. Nadat dit was teruggekoppeld naar de deskundige van de gemeente ontstond er beweging. Er ontstond een creatief idee dat inmiddels is uitgevoerd en nu een jaar is uitgeprobeerd. Op dit moment doet de gemeente snelheidsmetingen om het effect ervan in kaart te brengen. De bewoners zijn positief, gevoelsmatig wordt er langzamer gereden.

Veelbelovende oplossing

Nu moet ik eerlijk toegeven dat het creatieve idee van de deskundige gemeente kwam. Hij herhaalde vaak dat een maatregel maar tijdelijk helpt en dat je dus regelmatig moet wisselen van maatregel zodat de weggebruikers verrast en alert blijven. Hij is het die een verplaatsbare wegversmalling heeft bedacht. Die ook inderdaad regelmatig gewenst en ongewenst verplaatst wordt door bekenden en onbekenden. Maar het werkt en daar gaat het om. Nu alleen nog even het CROW informeren over dit succes. We doen het tenslotte samen.