De fabel van de gemeente, de ezel, de steen en TCR

Interessant? Deel het artikel

© TCR
© TCR

Het leerlingenvervoer in de gemeente Raalte moet telkens opnieuw aanbesteed worden op grond van Europese regels. Voor het schooljaar 2021- 2022 is dit voorlopig gegund aan Willemsen & De Koning uit Arnhem met op de reservebank Taxi Witteveen uit Lemmer. Taxibedrijf TCR uit Raalte raakt deze licentie nu kwijt met alle consequenties voor de gemeente Raalte. Ik ben natuurlijk geen ondernemer die thuis is in de taxi- wereld maar wel een inwoner met observatievermogen. (hoop ik toch!)

Door Kees Huls

 

 

 

 

 

Regelgeving

Europees is bepaald dat dergelijke contracten internationaal aanbesteed moeten worden waarbij de criteria luiden: 70% prijs, 10% communicatie, 10% klachten en 10% duurzaam. Geen enkel belang wordt kennelijk toegekend aan klantvriendelijkheid en betrouwbaarheid. Juist in het leerlingenvervoer, waar het meestal kwetsbare kinderen betreft, zijn de die laatste aspecten belangrijk. Dagelijks een bekend, vertrouwd gezicht in een busje dat op tijd is geeft deze kinderen de noodzakelijke zekerheid.

Geschiedenis

Ook in de zomer van 2014 verloor TCR het contract aan Willemsen & De Koning, wat maandenlang tot een enorme puinhoop leidde door chaotische organisatie van dat bedrijf met veel maatschappelijke gevolgen in de Raalter samenleving met bijbehorende kosten. Toen alles weer een beetje normaal werd kondigden ze in februari 2015 als een donderslag bij heldere hemel aan te stoppen. Einde verhaal en een groot probleem voor het vervoer van kwetsbare mensen. En welk bedrijf mocht dit acute probleem weer onmiddellijk oplossen en deed dit ook: TCR!

Benadering gemeente

Het is duidelijk dat iedereen belang heeft bij zo voordelig mogelijke overeenkomsten tussen overheden en partners. Dit betekent echter niet dat de belangen van plaatselijke ondernemers ook niet een belangrijk criterium mogen zijn bij de totstandkoming van dergelijke contracten Zeker wanneer het om relatief kleine overeenkomsten gaat, zoals deze. Het verlies van dit contract zal consequenties hebben voor het personeelsbestand. Ook kan ik mij goed voorstellen dat het zakelijke consequenties zal hebben voor andere contracten die TCR met de gemeente heeft. Dat leerlingenvervoer vindt plaats op piektijden en dezelfde wagens met personeel kunnen op andere tijden prima ingezet worden voor ander vervoer, zoals senioren en zieken. Wanneer leerlingenvervoer wegvalt zal dat zeker consequenties hebben voor hun winstgevendheid op andere contracten, met het risico van een neerwaartse economische spiraal. Met alle gevolgen voor de Raalter economie.

Partnerschap

Gemeenten moeten meer mogelijkheden hebben om plaatselijke ondernemers een voorkeurspositie te geven omdat dat vrijwel altijd tot lagere kosten zal leiden omdat in de gemeente gewortelde bedrijven veel beter aanspreekbaar zijn en meer sociale verantwoordelijkheid zullen hebben. Dit is al gebleken bij het vorige debacle met Willemsen & De Koning. TCR moest van de ene op de andere dit probleem oplossen met een organisatie die daarop op dat moment eigenlijk niet toegesneden was. Ze deden het toch en ik denk dat hen dat in het begin behoorlijk geld gekost heeft. Dergelijke blijken van goed partnerschap mogen nooit vergeten worden en moeten meegenomen worden in de afwegingen. Een ander voorbeeld van lokaal partnerschap was toen de NS nog op ons spoor reed, er een invalidenplatform voor het in- en uitstappen op het station Raalte was. Dit werd op verzoek van de reizigers bediend door……? TCR! Met betrekking tot duurzaamheid valt het op dat TCR in deze regio als enige rijdt met wagens op groen gas en volledig elektrisch. Dit is volgens mij ook niet meegewogen.

Oplossing

De nu afgesloten overeenkomst met Willemsen & De Koning is nog voorlopig, omdat andere bedrijven nog bezwaar kunnen aantekenen. Hopelijk tekent TCR bezwaar aan en zal de gemeente Raalte tot een verantwoorde heroverweging van haar besluit komen en dit vervoer aan een lokaal bedrijf gunnen, dat telkens weer bewijst een betrouwbare partner te zijn.

 

Word supporter van HierinSalland

HierinSalland is voor, maar ook van Salland. Word supporters en ondersteun ons. Door mee te doen of met een kleine bijdrage.

Interessant? Deel het artikel

Meer over

Blijf op de hoogte

Abonneer je op een of meerdere van onze nieuwsbrieven en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Om de twee weken verloten we onder de abonnees om en om een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch en de biologische Supermarkt in het Bos van Kleinlangevelsloo, beiden in Raalte. Bekijk de spelregels.

3 gedachten over “De fabel van de gemeente, de ezel, de steen en TCR”

  1. Avatar

    En dat net op een tijdstip dat TCR met haar touringcars ook al in het verdomhoekje zit door corona…
    Het moet toch mogelijk zijn om hier een betere oplossing voor te vinden….

    Ik heb over het algemeen best waardering voor het werk van onze gemeente ( ambtenaren), maar in creativiteit hebben ze nog vrijwel NOOIT uitgeblonken.

    1. Avatar

      Bij de verandering van de WMO in 2015 werd er bezuinigd op de vervoerstarieven. Ik was betrokken bij een zorgorganisatie. We moesten in overleg met vervoersbedrijven om tot een financieel haalbaar systeem te komen. Hierin stonden niet de belangen van de cliënt voorop, maar het geld was bepalend. Ik had te doen met TCR, die voor zulke lage tarieven toch een goede dienstverlening moest neerzetten. En daar spanden zij zich maximaal voor in. Maar wie betaalde daar de rekening voor?

      Niet alleen stond het belang van de ouderen niet voorop, ook de werknemers van zowel het vervoersbedrijf als de zorgorganisatie kregen te maken met de gevolgen:
      – Chauffeurs die met enorm tijddruk van doen hebben, terwijl er nog wel eens iets is rondom ouderen dat extra tijd vraagt.
      – Werknemers die te maken kregen met cliënten die vermoeid waren van de reis die langer duurde omdat er zoveel mogelijk mensen samen moesten reizen om het betaalbaar te krijgen.

      Zowel het taxibedrijf als de zorgorganisatie kregen te maken met financiële risico’s. Vanuit de gemeente zou er een werkgroep komen om te onderzoeken hoe het vervoer op Sallandse schaal zo georganiseerd kon worden, dat het voor alle partijen het beste was, vanuit een financieel bewuste insteek. Of dat er uiteindelijk van gekomen is, heb ik niet meer kunnen volgen door een andere baan.

      Steeds merk ik dat niet de behoeften van de mensen voorop staat, maar het financiële kader vooraf bepalend is.

  2. Pingback: Leerlingenvervoer is geen 'handel' - Hier in Salland

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blijf op de hoogte

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Iedere maand verloten we onder de abonnees een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch in Raalte. Bekijk de spelregels.