De ene weg krijgt rode fietsstroken, bij de ander gaan ze juist weg

De gemeente Olst-Wijhe vervangt de rode fietsstroken op de Jan Hooglandstraat en de Aaldert Geertsstraat dwars door Olst. De gemeente Raalte gaat rode fietsstroken aanleggen om de invalsweg Almelosestraat veiliger te maken. Dat lijkt onlogisch, maar dat is het niet.

In Olst-Wijhe waren die stroken ooit bedacht voor de fietsveiligheid, maar voortschrijdend inzicht zegt dat de stroken eerder onveilig zijn. Ze geven schijnveiligheid, omdat ze net te smal zijn om goed naast elkaar te fietsen. Daardoor proberen auto’s fietsers toch in te halen. “Na de herinrichting maken auto’s en fietsers gebruik van dezelfde gele rijstrook, waardoor auto’s meer achter fietsers blijven rijden. Dat is veiliger en prettiger voor de fietsers.”

De fietssuggestiestroken die de Almeloseweg krijgt zijn beide 1,75 meter breed met een tussenliggende rijloper van 3,5 meter. In totaal zeven meter breed dus. Daarmee is het nadrukkelijk een andere weg dan die in Olst. De Fietsersbond zegt ook: Fietssuggestiestroken hebben geen zin als de weg smaller is dan zes meter of als de rode strook smaller is dan het nieuwe minimum van 1.7 meter.” Daar voldoet de Almelosestraat dus aan.

Beide wegen zijn (of worden) 30 kilometer per uur.

Voeg reactie toe

Klik hier om een reactie achter te laten