Cultuur als basis voor leren voor schoolkinderen in Olst- Wijhe

© Twist Agency

“We willen de wereld de school in halen, maar ook andersom, we willen de school naar de wereld brengen.” Jantien Hartkamp en Mariëlle van der Vegt geven daarmee het belang van het project ‘Cultuur aan de basis’ aan. Cultuur als de verbindende factor in het onderwijs!

Jantien Hartkamp is directeur van het onderwijsteam Wijhe Wesepe van de Sallandse openbare scholenkoepel De Mare. Mariëlle van der Vegt is directeur van de Aloysiusschool in Boskamp dat onder de christelijke scholenkoepel Mijn Plein valt. ‘Cultuur aan de basis’ werd de afgelopen vier jaar al wel als project uitgevoerd, maar als straks in Olst en Wijhe de kindcentra klaar zijn is cultuur de schakelkast op school. Het kindcentrum zet een nieuwe vorm van onderwijs in, waarbij het niet alleen om onderwijs draait, maar ook bijvoorbeeld om zorg, en waar vooral het kind centraal staat: “Dat een team rondom het kind een programma maakt mét het kind en niet over het kind.”

Samen met het kind

Als je dat vertaalt naar ‘Cultuur aan de basis’ kunnen Jantien Hartkamp en Mariëlle van der Vegt niet een precieze invulling geven aan de uitvoering: “Want dat willen we dus bepalen als we er mee bezig zijn, samen met het kind, en de ouders er ook bij betrekken.”

Maar de principes achter ‘Cultuur aan de basis’ zijn desondanks helder. “We willen cultuur als een verbindende factor gebruiken tijdens lessen. Je kunt je aan de ene kant aardrijkskunde, geschiedenis, rekenen en taal voorstellen. En aan de andere kant de Bökkersmölle en de molen van Elshof, of de Hare en de IJssellinie. Die cultuurhistorie van je eigen woonplaats kun je heel goed integreren.” Het mes snijdt dan aan twee kanten. “Aan de ene kant blijft zo’n bezoekje aan een molen veel beter hangen als het meer dan een schoolreisjes is omdat het gekoppeld is aan onderwijs. Aan de andere kant beklijft het onderwijs veel beter omdat de koppeling met cultuur én de buurt is gemaakt.”

Woont Typhoon niet in Herxen?

De wereld de school inhalen en kinderen de wereld insturen. “Dat ze met veel meer van school gaan dan alleen maar cognitieve kennis in de rugzak. Waarbij cultuur die verbindende factor is. Woont Typhoon niet in Herxen? Die moeten we ook maar eens uitnodigen.” Een mooi voorbeeld plaatsten we eerder op deze site: kinderen van basisscholen in Heino hebben een kunstwerk gemaakt van zwerfvuil dat ze zelf langs de berm van de weg opgeraapt hadden. “Je koppelt dan lessen over de natuur, over welke soorten afval we hebben en kunst en cultuur aan elkaar waardoor alle onderdelen afzonderlijk een grotere impact hebben. De grenzen tussen vakken vervagen dan, maar de ontwikkeling van het kind niet, sterker nog: die staat centraal. Zodat hij op weg is een gelukkige democratische wereldburger te worden.”

De gemeente

De gemeente Olst-Wijhe stelt voor de komende drie jaren € 9.165, – beschikbaar voor het’. De basisscholen stellen gezamenlijk een bedrag van € 27.495,- voor drie jaar beschikbaar. De provincie Overijssel is voornemens daar nog € 14.664,- bij te doen.

 

Voeg reactie toe

Klik hier om een reactie achter te laten