Buurman neemt geen ja-ja-sticker, jij wel buuv?

Mooi gezegd Buuv, dat luisteren maar een deel is van de manier waarop een boodschap overkomt. Zal ik het nog een stukje ingewikkelder maken? Die boodschap heeft een zender en een ontvanger. En beide partijen hebben een stuk of vijf zintuigen om iets met die boodschap te doen.

Ik at bij de Librije (joa joa, doe mar groots) en daar leerde Jonny Boer mij dat een appeltaart (de boodschap, zeg maar) eten voor een groot deel suggestie is. Hij (de zender) serveerde deeg, appel, kaneel, rozijntjes allemaal los van elkaar en toch proefde ik (de ontvanger) iedere keer afzonderlijk de volledige smaak van appeltaart.

Echt!

Horen, zien, proeven, ruiken, voelen. Vijf zintuigen bij de zender, vijf bij de ontvanger… en dan heb je ook nog zintuigen waarvan je niet ziet dat iemand ze heeft, waarmee je bijvoorbeeld staatsloten kunt instralen of aan de kleur van een aura om iemands hoofd kunt zien in welke gemoedstoestand die verkeert.

Bij ons thuis komt daar nog een complicatie bij. Mijn vrouw is wat dovig. Als ze ‘praat eens niet zo hard’ zegt, heeft ze haar gehoorapparaat in. Als ze ‘is goed’ zegt op de vraag of ze koffie of thee wil, heeft ze die uit. Dat luistert dus letterlijk en figuurlijk nauw.

Sorry Buuv voor het gedachtensprongetje, maar ik moet ineens aan de ‘ja-ja’-sticker denken. Dat heeft eigenlijk ook alles te maken met gehoord willen worden. De foldermakers willen het uitschreeuwen wat ze in de reclame hebben en de weekbladmakers liegen hun adverteerders voor dat zij hun boodschap verder dragen.

Maar die zenders worden helemaal niet meer ontvangen. De wereld is veranderd. Als we straks een ja-ja-sticker moeten plakken als we krant en folders wél willen, dan zul je zien dat bijna niemand daar voor kiest. Dan wordt achteraf het bewijs geleverd voor wat we nu al wel weten.

Tja, er wordt nu eenmaal beter naar je geluisterd als je de juiste persoon aanspreekt.

Heb je dat goed gehoord Buuv?

De buurman.

Voeg reactie toe

Klik hier om een reactie achter te laten