Afspraken over dubbelspoor al dit najaar, Kruispunt Bos moet even wachten

Interessant? Deel het artikel

Dubbel spoor trein
'@PX Here

Veranderingen aan kruispunt Bos worden volgens Wout Wagemans op de lange baan geschoven, want het spoor tussen Zwolle en Wierden wordt tweebaans. Provincie en Rijk willen eerst de gevolgen voor wegdrukte daarvan afwachten, aldus de Raalter wethouder. Navraag bij de provincie leert dat er serieus haast gemaakt wordt van een sneller spoor en een extra intercity per uur!

Desgevraagd legt de provincie het als volgt uit:

Verdere verbetering van deze treinverbinding op de korte termijn

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat laat – naar aanleiding van twee moties in de Tweede Kamer – Prorail onderzoek doen naar verbeteringen van de spoorlijn Zwolle-Enschede. Wij zijn als provincie mede-opdrachtgever van dit onderzoek. Het moet leiden tot verdere verbetering van deze treinverbinding op de korte termijn. Hierbij rekening houdend met de ambitie die we als provincie hebben om op de langere termijn dubbel spoor en een tweede IC te realiseren. Daarom heeft ProRail de opdracht gekregen om eventuele verbeteringen die uit het onderzoek komen voor de korte termijn moeten aansluiten bij de ambities op de lange termijn (no regret). De opdracht aan Prorail betreft de hele treinverbinding en dan vooral het deel tussen Zwolle en Wierden.

Oplossen knelpunten

De studie richt zich op het sneller maken van de InterCity (IC) tussen Zwolle en Enschede en op het oplossen van knelpunten. De capaciteit wordt hierin meegenomen. Andere mogelijke knelpunten die meegenomen worden zijn de veiligheid van de perrons op Heino en Raalte (de perrons zijn relatief smal) en de punctualiteit van de IC Zwolle-Enschede (de punctualiteit kan nog hoger).

De provincie Overijssel heeft de ambitie om een volwaardige doorgaande verbinding Zwolle-Enschede-Münster te realiseren. Daar zetten wij ons voor in. Dit onderzoek en hieruit volgende maatregelen dragen daaraan bij.

Dubbelspoor

De treinverbinding Zwolle-Enschede is enkel spoor tussen Zwolle en Wierden. Dit geeft beperkingen op het gebied van het aantal treinen (er rijdt maar 1 IC per uur) maar ook op het gebied van de robuustheid en punctualiteit (treinen moeten op elkaar wachten, vertragingen van één trein wordt doorgegeven aan de andere trein). Daarom hebben wij de ambitie om hier dubbelspoor van te maken. Ook landelijk staat deze wens in het OV-toekomstbeeld. Het doel van deze studie is echter om op korte termijn al enige verbetering van de knelpunten te realiseren. En zoals gezegd: wel met de ambities voor de lange termijn in gedachten.

Afspraken al dit najaar

Het doel is dat de provincie Overijssel en het ministerie dit najaar in het BO-MIRT afspraken maken over uitwerking en realisatie van de voorgestelde maatregelen uit het onderzoek. Het onderzoek is daarom -naar verwachting van ProRail- medio dit jaar afgerond.

Word supporter van HierinSalland

HierinSalland is voor, maar ook van Salland. Word supporters en ondersteun ons. Door mee te doen of met een kleine bijdrage.

Interessant? Deel het artikel

Meer over

Blijf op de hoogte

Abonneer je op een of meerdere van onze nieuwsbrieven en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Om de twee weken verloten we onder de abonnees om en om een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch en de biologische Supermarkt in het Bos van Kleinlangevelsloo, beiden in Raalte. Bekijk de spelregels.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blijf op de hoogte

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Iedere maand verloten we onder de abonnees een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch in Raalte. Bekijk de spelregels.