100 km/u is honderd keer voordeel

Interessant? Deel het artikel

100 honderd

Maximaal 100 kilometer per uur moet de nieuwe norm worden op alle snelwegen van Nederland. Daar ben ik tenminste een groot voorstander van.

Door Anton Kleine Schaars

Nu is het moment om iets te doen aan de te grote uitstoot van verkeerde stikstofverbindingen en het (auto)verkeer kan daar een flinke bijdrage aan leveren. Ik ben een leek als het gaat over stikstof en stikstofverbindingen, maar een ervaringsdeskundige als verkeersgebruiker. Het heeft mij ontzettend verbaasd dat nog niet zo heel lang geleden de maximumsnelheid op veel stukken snelweg omhoog mocht naar 130 kilometer. Alle waarschuwingen over nadelige gevolgen zijn daarbij volledig genegeerd.

Toegegeven, ik heb er ook als weggebruiker aan meegedaan, maar niet van geprofiteerd. Tijdwinst heb ik niet ervaren. Dat zal weleens gebeurd zijn, met name als ik in het noord-oostelijke deel van Nederland reed. Die keren dat ik gebruik maakte van snelwegen in de andere delen van het land, ben ik er, wat betreft tijdwinst, niets mee opgeschoten. Vooral op de snelwegen met twee rijstroken in beide richtingen leverde het grote verschil in snelheden alleen maar onrust op. Remmen en gasgeven in plaats van rustig rijden naar de bestemming.

Die ‘verkeersonrust’ is vermoeiend en gevaarlijk. Maar ik had de keuze, hoefde niet persé mee te doen aan deze beweegnorm. Toch wisten de borden met 130 erop me vaak te verleiden om het gas iets verder in te trappen. Het gekke is, dat ik overtuigd ben van de voordelen als iedereen gewoon overal maximaal 100 ging rijden.

Ik ben een aantal keren in de Verenigde Staten van Amerika geweest en heb daar veel kilometers afgelegd. Wat kun je je daar als autorijder rustig en relaxed verplaatsen, niet alleen over grote afstanden, maar ook in het lokale verkeer. Een van de eerste keren dat ik er was, was ik direct onder de indruk van de grote hoeveelheid auto’s, die zich allemaal tegelijkertijd aan het verplaatsen waren. Ik was er van overtuigd dat ik binnen no time in de file zou staan. Maar nee, alle auto’s en vrachtwagens gleden in een grote gelijkmatige stroom over het asfalt. Bijkomend effect van deze rijdiscipline is dat er geen files ontstaan en je gewoon ook honderd kilometer per uur aflegt. Minder oponthoud en goed in te plannen reistijd.

Dus heel Nederland naar maximaal 100. Het brandstofverbruik van de auto is aanzienlijk minder, direct merkbaar in de portemonnee. Tel daarbij op de gezondheidsvoordelen, omdat mensen veel minder fijnstof uit het verkeer gaan inademen. Kortom: misschien geen honderd keer voordeel, maar bijna altijd op tijd, voor minder geld en ook nog gezonder.

 

Word supporter van HierinSalland

HierinSalland is voor, maar ook van Salland. Word supporters en ondersteun ons. Door mee te doen of met een kleine bijdrage.

Interessant? Deel het artikel

Meer over

Blijf op de hoogte

Abonneer je op een of meerdere van onze nieuwsbrieven en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Om de twee weken verloten we onder de abonnees om en om een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch en de biologische Supermarkt in het Bos van Kleinlangevelsloo, beiden in Raalte. Bekijk de spelregels.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blijf op de hoogte

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Iedere maand verloten we onder de abonnees een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch in Raalte. Bekijk de spelregels.